Co jsem si odnesl z Digisemestru 2022?
Digisemestr se odehrál prakticky po tříleté pauze. Když jsem sledoval jeho průběh, naše studenty a zájem o studium digitálního marketingu, opakovalo se mi v hlavě několik myšlenek. V tomto článku se o ně podělím.
Posledních 11 let se věnuji na plný úvazek vzdělávání marketérů – pořádáním Marketing Festivalu a vedením Digisemestru, kde každý rok učíme digitální marketing 250 studentů.
Ovšem poslední roky byly kvůli COVID-19 poněkud komplikovanější. Marketing Festival se dočasně přesunul do online. Digisemestr dostal úplnou stopku. Až na podzim 2022 se nám ho podařilo úspěšně obnovit. Co jsem si z něj odnesl já?
O digitální marketing je stále obrovský zájem
Od posledního plnohodnotného Digisemestru naživo uběhly 3 roky. A to už vás donutí přemýšlet, jestli projekt ještě vůbec žije. Jestli bude znovu fungovat. Jestli je vůbec potřeba… Nový ročník na podzim 2022 jsme tedy vypsali tak trochu opatrně.
A ono ne jenom kvůli covidové pauze by člověk dokázal pochybovat, zdali se najde dostatek zájemců o náš obor.
A pamatuji si přesně, co jsem prožíval první výukovou sobotu 1. října: Byl jsem v šoku, že je v aule zase 200+ lidí. S obří touhou se posunout. Učit se nové věci, vymýšlet nápady, seznamovat se. Stát se esem v digitálním marketingu.
I když se může zdát, že marketingových odborníků a agentur je na českém trhu až příliš a vede se lítý boj mezi agenturami, nebude to zřejmě jediný správný pohled. Máte pocit, že většina firem má svůj marketing po všech stránkách zvládnutý? Zaujme vás každý den většina reklam, které někde vidíte? Nebo je to přesně naopak a těch dobrých příkladů je minimum?
Je tady stále opravdu hodně práce – hlavně po stránce zvyšování kvality. A to si myslím naši studenti uvědomují. Stále jde o velmi perspektivní zaměstnání a způsob uvažování, který se hodí v průběhu celého života. Je jedno, jestli chcete založit agenturu, jít do korporátu, pracovat na vlastním brandu, konzultovat lokální projekty nebo spustíte svou vlastní vysněnou značku.
Byl jsem v šoku, že je v aule zase 200+ lidí. S obří touhou se posunout. Učit se nové věci, vymýšlet nápady, seznamovat se. Stát se esem v digitálním marketingu.
Jindřich Fáborský, Marketing Festival s.r.o.
Nevnímám žádné negativní generační změny
Podle toho, jak máme tendenci často stereotypizovat různé generace lidí, bych asi měl vnímat rozdíl mezi studenty v roce 2022 a před deseti lety, že? Tou dobou sice ještě neexistoval Digisemestr, ale vyučoval jsem podobné věci a stejnou cílovou skupinu na Univerzitě Palackého v Olomouci.
A ne – nevnímám žádné velké změny v lidech, které potkávám. Už vůbec ne negativní. Měl jsem obavy z toho, že dnešní 20 letý člověk bude mít velmi nízký attention span. Zkrátka, že neudržíme jeho pozornost. Bude požadovat co nejrychlejší zkratku k úspěchu a v žádném případě nevydrží třeba takových 8 hodin výuky o reklamním výzkumu. Ale to se v zásadě vůbec neděje.
Vidím mladé lidi, kteří chápou, proč je výhodné vybudovat si nejdřív správné základy. Snažíme se výuku čím dál tím více přibližovat konceptu Marka Ritsona. Jeho jednoduchá pomůcka radí trávit třetinu času trávit diagnózou, třetinu strategií a třetinu taktikou.
V první hodině Digisemestru tak nesaháme po klávesnici. Naopak věnujeme velký prostor tomu, jak správně zanalyzovat situaci, nastavit cíle, umět přemýšlet a plánovat. A až teprve když víme, v čem je problém, čeho chceme dosáhnout, co, jak, komu, kdy, s jakým sdělením a kreativitou chceme komunikovat, pak teprve případně otevíráme nějaká reklamní rozhraní. V tomhle jsme dospěli. A studenti s tím nemají žádný problém.
Budoucnost vidím jednoznačně pozitivně
Co ovšem pravda je, potkávám čím dál tím víc opravdu mladých lidi klidně ve 22 a méně letech, kterým to zatraceně pálí. Mají drive, mají spoustu energie. Ale často nejenom to. Není výjimka, kdy mají ve svém věku běžící úspěšné projekty nebo firmy. Jsem ohromený tím, s jakými lidmi se občas potkám třeba u přijímacích pohovorů. Jsou fakt mnohem, ale mnohem dál, než jsem v tomhle věku byl já. Lichotí mi, že i takovým talentům má Digisemestr co nabídnout. A budu s nadšením sledovat, kam to dotáhnou.
Budoucnost českého marketingu, kvalita reklamy, komunikace a vlastně i produktů, které budeme vídat na trhu, zřejmě nebude vůbec špatná. Z toho co sleduji se naopak můžeme těšit na světlejší zítřky.
Potřebujeme slýchat i dobré zprávy nebo ne?
Autor článku
Jindřich Fáborský již více než 13 let zvedá standardy marketingového vzdělávání v České republice prostřednictvím svých projektů. Je zakladatelem Marketing Festivalu, jedné z nejvýznamnějších marketingových konferencí v Evropě. Jeho další projekt Digisemestr každoročně vzdělává 250 marketérů a přispívá k rozvoji nové generace marketingových lídrů. V roce 2016 byl zařazen do prestižního žebříčku Forbes "30 pod 30". O rok později založil a nadále vede Nadační fond Dobrodění. Jindřich se také zabývá video produkci a jeho motocyklový kanál Jednoustopou patří k nejvlivnějším motocyklovým médiím na českém trhu.